Zacharias Topelius

Zacharias Topelius on toinen osa jäsenemme tekemää kirjoitussarjaa suomalaisista merkkihenkilöistä, jota tullaan julkaisemaan säännöllisesti jäsenten mielipidekirjoitukset -osiossa. Sarjan ensimmäisen osan Jean Sibeliuksesta löydät täältä.

                                                                                                                                                       

Satusetä Topelius - viralliselta nimeltään Zacharias – oli 1800-luvun maineikkaimpia suomalaisia kirjailijoita.  Ruotsinkielisen ja pikkuporvarillisen perheen vesana Topelius ehti toimia niin professorina, arvostetun  Helsingfors Tidningar – lehden toimittajana kuin myös muutamia vuosia Helsingin yliopiston rehtorina.  Kaiken tämän aikana hän laati useita historiallisia teoksia, artikkeleita ja erilaisia kertomuksia. Topelius  tunnetaan kuitenkin parhaiten saduistaan, jotka korostavat Isänmaan rakastamista ja kristillistä  vakaumusta elämässä. Senpä takia satu – sana onkin osaltaan harhaanjohtava, sillä toisinaan kertomuksista  löytyy paljon opittavaa varttuneemmellakkin lukijalle. 

Tarinoista tunnetuimpia ovat muun muassa Koivu ja tähti (Björken och stjärnan, 1893) sekä Adalmiinan  helmi. Koivu ja tähti sijoittuu 1700-luvun maailmaan ja se kertoo kertoo veljen ja siskon tunteikkaasta  kotiinpaluusta. Suomi oli isonvihan aikaan nujerrettu Tsaarin hirmuvallan alle ja tällöin myös tuhansia  suomalaislapsia pakotettiin orjuuteen tai annettiin lapsettomille venäläispariskunnille. Näin on käynyt myös  veljelle ja siskolle, jotka vanhetessaan päättävät kuitenkin karata takaisin kotiin. Ainoina tienviittoinaan  heillä on muisto lapsuuden talosta, sen pellolla kasvavasta koivusta ja kirkkaasta tähdestä, joka oksien  välistä niin kauniina näkyy. Lasten kodin kaipuu voittaa kuitenkin tahdon esteet ja lopulta he löytävät  rakkaaseen maahansa ja perheensä luo.  

Tarinalla on myös Topeliukselle erityinen merkitys; Zachariuksen isoisä Kristoffer Topelius ryöstettiin  isonvihan aikaan Venäjälle, mutta pitkän pakomatkan jälkeen hänkin löysi perheensä. Topeliuksien  pihamaalla oli koivu, jonka oksien välistä näkyi toisinaan tähti.

Adalmiinan helmellä on taas paljon syvempi merkitys, vaikka se ei pintapuolisesti kertoisikaan  monimutkaista tarinaa. Kaksi haltijaa antavat vastasyntyneelle prinsessalle lahjat, jotka tulevat ikuisesti  ohjaamaan tämän elämää. Ensimmäinen haltija antaa helmen, jonka hallussa pitäessään Adalmiinasta tulee  päivä päivältä kauniimpi, rikkaampi ja viisaampi. Nämä kuitenkin raukeavat heti jos helmi katoaa. Siksi  toinen haltija antaa lahjaksi lupauksen, että helmen kadotessa Adalmiina tulisi saamaan nöyrän sydämen. 

Adalmiinasta tulee kuitenkin itserakas – helmen ja sen lahjat korottavat kantajansa melkein epäjumalan  tasolle. Ja koska vain Jumalaa tulisi rakastaa koko sydämestään ja sielustaan, kadottaa Adalmiina helmensä  rangaistukseksi. Topelius kuitenkin opettaa, että nöyrä sydän on todellakin paljon arvokkaampi lahja kuin  maailma ja sen rikkaudet:  

”Paljon parempi hän oli nyt kuin ennen, sillä nöyrän sydämen mukana tulee monta kallisarvoista lahjaa;  Hyvä omatunto ja tyyni vaatimattomuus, lepo ja rauha, hyvyys ja rakkaus, minne hyvänsä maailmassa  joutuu. Ja missä vain Adalmiina kulki, levisi päivänpaiste hänen ympärilleen, mutta se ei enää johtunut  hänen ulkonaisesta katoavasta kauneudestaan, vaan siitä kirkkaudesta, joka loistaa maailman kaikkien  hyvien ja hurskaiden ympärillä…”

Topeliuksen tekstejä lukiessaan ymmärtääkin, miksi esimerkiksi kouluissa vielä vuosikymmeniä ja  vuosisadankin päästä luetaan toisinaan hänen kertomuksiaan. Topeliuksen ihantein on kasvatettu varmasti  monta menestyksekästä lasta, eikä hänellä itselläänkään huonommin mennyt; Topelius oli aikansa  arvostetumpia kulttuurimiehiä ja 1900- luvun kansallismielisen liikkeen ihannoiduimpia idoleita. Topelius  arveli eläessään myös suomen nousevan kulttuurielämän valtakieleksi. Tästä huolimatta hän korosti ruotsia  ja sen historiallista merkitystä kansallisen identiteetin rakentamisessa. 

Pitkän ja kunnioitetun elämän eläneen Topeliuksen voidaan siis hyvin oikeutetusti sanoa olleen todellinen  suomalaisten kansallisidentiteetin rakentamisen mahtimies. 

Zarahustra